Premda u startu nisam znala što stoji iza tvrtke Špina d.o.o., veselila sam se novim terenskim predavanjima jer ih obožavam! Predavanje u jednoj od njihovih poslovnica u Dugopolju bilo je izrazito zanimljivo, opsežno, prepuno korisnih informacija; od onih tehničkih do dobrih savjeta iz struke…
Tvrtka Špina je na hrvatskom tržištu od 1990. godine te je izrasla u tržišnog lidera u domeni opremanja interijera. Pouzdanog partnera u njima pronašli su mnogobrojni maloprodajni kupci, kao i veliki investitori i arhitekti o čemu govori niz relevantnih referenci na području cijele Hrvatske. Primjerice, prekrasan objekt Maslina Resort-a na otoku Hvaru, gdje je napravljena replika izvornog venecijanskog poda, samo je jedan u nizu uspješnih Špininih projekata. Vrhunska keramika, kupaonski namještaj, sanitarije te dodatni asortiman kuhinja i rasvjete prati svjetske trendove u opremanju interijera, koji kvalitetom i dizajnom definitivno predstavljaju iskorak u uređenju. Mnogi svjetski poznati brandovi poput kamina Piazzetta te talijanskog parketa iznimnog dizajna iz tvornice Listone Giordano dio su Špinine zanimljive priče.
Špinin izložbeni salon nastao je u vrijeme covid-a; budući da se nije moglo ići na izložbene sajmove u Italiju, pala je odluka da se jedan dio izloži u Dugopolju kako bi se određeni materijali mogli vizualno istaknuti u prostoru. Sve je počelo s keramikom i porculanom. Zanimljiv je podatak da je tanja porculanska pločica kvalitetnija te da ima bolju čvrstoću i izdržljivost od deblje pločice. Fascinirala me podna pločica koja je napravljena kao replika od terakote po autentičnom dizajnu, otporna na bakterije i doslovno vječna. U suradnji s konzervatorima velike su mogućnosti izrade replika koje su rađene po specifičnim narudžbama prema nađenim uzorcima kako bi se mogli restaurirati spomenici kulture i vršiti određeni nužni zahvati u, primjerice, staroj gradskoj jezgri.
Kako su Talijani najveći „meštri” za dizajn, tako je u Italiji i najduža tradicija proizvodnje keramike i porculana, a osim peći za keramiku razvijena je i nova tehnologija strojeva koji sve što zamislimo mogu printati na keramiku, što pruža brojne dizajnerske mogućnosti. Porculan uzima sve veći prostor kamenu jer prirodnog kamena je sve manje i manje, pogotovo brački kamen koji se trenutno vadi ispod razine mora pa se stoga više ne možemo nadati čistoj bijeloj boji. Tu također dolazimo do pitanja da li je porculan prirodni materijal? Da! Nema molekula zraka pa je uz to čvrst i kompaktan te može imati nevjerojatnu nosivost.
Nakon keramičkih ploča, obilazak Špininog salona i izlaganje djelatnika vodi nas dalje na ploče velikog formata i upotrebu „Corten-a” što je tržišni naziv za nisko legiranu vrstu čelika koja je otporna na atmosfersku koroziju. Zaista prekrasno izgleda kao detalj na pločama s cortenskom patinom. Veliki formati dimenzija 320×160, ujedno i najveći formati na tržištu, pružaju i velike mogućnosti, a zaista izgledaju moćno u prostoru. Od poliranih do mat uzoraka, mramorizirane ploče po cijeloj dužini gdje se vene prate s teksturom te nema fuga na velikom formatu. Tu je i poznata dizajnerska talijanska tvrtka Mutina s jedinstvenom vizijom i neovisnim identitetom koji proizlazi iz želje za inovacijama i njihovog cilja izazivanja pravila u keramici u smislu teksture i kompozicije, što omogućuje veliku kreativnost i brojna eksperimentiranja uz nevjerojatne vizualne mogućnosti.
Kroz terensku nastavu u Špininom salonu saznali smo mnogo i o parketima; njihovoj održivosti i metodama obrade. Osobno sam veliki ljubitelj uljanih parketa pa bi moja preporuka išla u tom smjeru. Međutim, današnja nano tehnologija lakova s porculanskim česticama u premazu na prirodnom drvu pruža također brojne mogućnosti. Pritom su velike mogućnosti odabira boja i materijala – sve do upotrebe zlatnog efekta na hrastovom parketu. Premda na prvu čudno i kao razlog za skeptičnost, ipak sam u konačnici mogla zamisliti gdje bi ova kombinacija bila zaista fantastična. Češljani parketi s nevjerojatnom izdržljivošću, američki i europski orah, hrvatski hrast; kontra pila uzorak, čisti parketi bez godova; širina raspona… mogućnosti je puno!
Tu su i ručno rađeni parketi, potom meni omiljeni, fantastični Chevron parket, potom tradicionalne riblje kosti čije je slaganje najstabilnije te je najbolja preporuka kod starogradnji i nesavršenih prostorija, budući da se neće vidjeti greške u prostoru. Ova informacija je jako pogodna za perfekcioniste poput mene!
Od trendova u sanitarijama, kroz proizvode vodećih svjetskih firmi – Handsgrohe, Axor, Catalano, Bette, itd. – upoznali smo se s novim tehnologijama u pogledu uštede vode, rubovima u perfektnoj izradi, efektom bešumnog puštanje vode, kao i inovacijama u dizajnu boja. Osim dizajna i estetike, bitan dio inovacija uključuje i aspekte protukliznosti i sigurnosti, a kroz “silent” tehnologiju i akustike, kako se, primjerice, tuširanje ne bi čulo u drugoj prostoriji. U kvaliteti proizvoda zastupljen je i element trajnosti kroz, primjerice, tehnologiju tuševa kod kojih je razrađen sustav za kamenac i stijenke tuša koje su otporne na bilo kakve udarce te se ne mogu razbiti. U dijelu proizvodnje slavina „ilitiga Špina” , koja prati kompletnu industriju s bojama i materijalima, posebno me dojmila keramička slavina koja fascinira svojim izgledom u kupaonici.
Fascinirala me i specijalna izrada zidne tehnike koja je ručni rad s artističkim bojama koje se proizvode od žbuke za konzervatore; to su takozvane zdrave boje, onako „ kako se prije radilo”. Koristi se prirodno vapno koje se miješa s bojom koju želimo dobiti te se tako dobije jedan zaista specijalan efekt. Veliki dio izložbenog prostora kao i glavni, predivno dizajniran ured s fascinantnom rasvjetom, obložen je ovom zidnom ručno rađenom tehnikom. Corten je također jedan element kod oslikavanja zida ovom posebnom tehnikom.
Kod kuhinja naglasak je na dugovječnim vratnicama – vratnice od pravoga furnir drveta s unutarnjim aluminijskim profilom i porculanskim topovima, što s garancijom od 20 godina definitivno predstavlja dobru investiciju, a kažu nam kako ovakva kuhinja može zapravo trajati i cijeli život. Tu su, dakako, i novi sistemi mapa, kuhinje sa staklenim frontovima i Bora bijela tehnika.
Na kraju terenske nastave upoznali smo se s novitetima u rasvjeti. Rasvjeta u interijerima je vrlo široka tema, meni inače najdraža jer, zapravo, sve postižemo rasvjetom: od raspoloženja, putem ambijentalne rasvjete, do funkcionalnosti. Naime, svjetlom stvaramo ambijent, naglašavamo detalje u dizajnu i kompletnu funkciju kada više nema dnevnog svjetla. Kompletan Špinin salon prožet je fascinantnim detaljima rasvjete te su pokazani primjeri u prostoru kako najbolje istaknuti dizajnersku ploču na zidu, detalje, kuhinjske fronte i kako stvoriti onaj woow efekt. Od „led line light” do „Ingo Murer Laughing Budha lamp”, Špinin izložbeni prostor definitivno je jedna velika inspiracija.
Zahvaljujući direktoru Josipu Mrčeli, koji nas je stručno i strpljivo proveo kroz široku ponudu Špine, te arhitektima Fabriziu Michela Zucco-u i Andreju Nuiću, koji su s nama podijelili svoje iskustvo projektiranja dizajniranja i opremanja različitih objekata, kući s terenske nastave otišli smo s opsežnim znanjem, priličnom dozom nove inspiracije, potrebnim tehničkim podacima i spoznajama o inovacijama u današnjoj tehnologiji koja jako brzo napreduje. Dobili smo i stručne savjete iz struke, podršku za posao kojim ćemo se baviti, dobar push i energiju za daljnje ideje i inovativnosti koju ova branša nudi. Počastili su nas i kavicom po želji i snack -om u pauzi; pobrinuli su se zaista o svemu, do najmanjeg detalja, kako bi dugo pamtili ovako dobru terensku nastavu! Callegarijevim organizatoricama veliko hvala, ovako nešto je zaista potrebno u našoj struci i ja se zaista jako veselim svim budućim terenskim nastavama!