Callegarijevi polaznici modnih programa u okviru svojih kurikuluma upoznaju se s vrstama i svojstvima materijala kako bi znali odabrati ponajbolje materijale za svoja dizajnerska rješenje te kako bi znali tkanine adekvatno tretirati i održavati. Između ostalog, tijekom realizirane on-line nastave, povodom Dana planeta Zemlje 22. travnja i obilježavanja FASHION REVOLUTION Week-a od 20. do 24. travnja, upoznali su se s inovacijama u tkaninama koje teže uspostavi održive mode.
Nažalost, modna je industrija drugi zagađivač planeta, odmah iza industrije nafte, ali, na sreću, održiva moda postaje koncept kojeg modna industrija sve više podržava, a uključuje kako nove ekološke materijale i tehnološke procese, tako i uštede prirodnih resursa, poboljšanje radnih uvjeta u kojima se odjeća i obuća proizvodi te zamjenu „fast fashion-a“ „fashion recycling-om“. Posebice nakon pandemije COVIDA-19 po kojoj će biti zapamćena 2020. godina, dolazi vrijeme buđenja i velikih promjena u ljudskom ponašanju, uključujući gospodarsku aktivnost, gdje se kao neizbježno nameće kreiranje i proizvodnja odgovornije mode; korištenje kvalitetnijih i dugoročnijih tkanina I modnih odjevnih predmeta, okretanje vrijednostima “slow fashion-a”, većeg cijenjenja ručnog rada, kvalitete izrade I dugoročnosti proizvoda.
Pošto se najveće inovacije danas događaju u svijetu tekstila i novih materijala, kako bi bili u toku sa svjetskim trendovima, naši polaznici su se putem učenja na daljinu upoznali s inovativnim tkaninama koje zauzimaju sve veću dominaciju kod osviještenih kupaca: vlaknima konoplje, vlaknima koprive, tkaninom od ostataka kave S.Café® koju je patentirala tajvanska tekstilna kompanija Singtex, tkaninom od ananasa Piñatex londonske kompanije Ananas Anam koja je izvanredno slična koži, vlaknima od banane tvrtke Green Banana Paper, lotosovom tkaninom koja je već pronašla brojne sljedbenike zahvaljujući popularnoj bijeloj košulji NoMark Lotus indijske tvrtke Jaipur Hero’s Fashion Pvt Ltd, tkaninom uzgojenom iz micelija gljiva MycoTEX nizozemske dizajnerice Aniele Hoitink, pređom izrađenom od eukaliptusovih stabala Tina Tape tvrtke za pletenje Wool & Gang, tkaninom od naranče, tkaninom od algi, itd.
Za svoj radni zadatak polaznici su proveli istraživanje i predstavili svjetske i/ili domaće brendove koji slijede održivu modu i koriste inovativne tkanine, osvrćući se u svojim seminarskim radovima na to što takvi modni brendovi rade, po čemu su ekološki orijentirani, kako i gdje prodaju svoje proizvode, kome su namijenjeni te kakve su im cijene. Polaznici su tako istražili i prezentirali brendove poput QWSTION BANANATEX koji od tkanine od banana – pinatex proizvodi ručne torbe i modne dodatke kao što su novčanici; BOYISH JEANSA koji proizvodi kolekciju održivog trapera za žene; DOOdladge upcycling fashion koji odjevne predmete izrađuje od ekološki prihvatljivih tkanina poput organskog pamuka, kukuruzne tkanine, tkanine od banana te materijala kojeg izrađuju od „otpada“ tkanina koje ostaju neiskorištene nakon rezanja; FAIRTEESA – male australske modne kompanije koja posluje po principu organske i fer trgovine koristeći organski pamuk, lan, Lenzing Modal® (bukova vlakna) i Lenzing Tencel® (mješavinu vlakana eukaliptusa i organskog pamuka) dobivenih iz održivog šumarstva i reciklirani poliester, te upotrebljavajući ekološko ambalažiranje koje uključuje vrpce od konoplje, papirnatu traku za pakiranje, i 100% post-potrošački reciklirani i ne-izblijeđeni papir za pakiranje te eko vrećice i deklaracije i EILEEN FISHERA – modne kompanije sa sjedištem u SAD-u koja omogućuju kupcima vraćanje stare odjeće koja se potom reciklira i prerađuje u nova dizajnerska rješenja.
Također, naši polaznici su se putem učenja na daljinu upoznali s inovativnim tehnologijama u dizajniranju tkanina kao što su 3D tkanine i 3D printane tkanine te E – tkanine, tzv. pametne tkanine. Naime, modni dizajneri već su otkrili cipele i odjeću izrađenu 3D printanjem u kojoj se plastični materijal nanosi sloj po sloj kako bi se stvorila trodimenzionalna struktura.

Primjerice, nizozemska dizajnerica Iris van Herpen pokazala je haljinu s 3D printom na jednom pariškom tjednu mode. Premda su danas 3D odjevni predmeti skupi i zahtjevni u izradi te problematični s aspekta udobnosti, već se pomalo najavljuje budućnost u kojoj bismo mogli ispisati odjeću po mjeri direktno u trgovini, ili možda čak i iz 3D pisača u vlastitim domovima. Na primjer, Danit Peleg, dizajner sa sjedištem u Tel Avivu, poznat po tome što je stvorio haljinu koju je nosila američka snowboarderica Amy Purdy na ceremoniji otvaranja Paraolimpijskih igara 2016. godine u Rio de Janeiru, kaže da je odjeća s 3D printom neizostavni dio digitalne revolucije.

S druge strane, tu su tzv. pametni tekstili, tkanine su razvijene s novim tehnologijama koje pružaju dodanu vrijednost korisniku tako što imaju mogućnosti koje tradicionalne tkanine nemaju, uključujući komuniciranje, preobražavanje, promjenu energije i čak rast. E-tekstili tako imaju brojna nova estetska svojstva – tu su tkanine koje svijetle, mijenja boju, skupljaju energiju iz okoliša, stvaraju vibracije, zvuk, toplinu, itd., ali i svojstva povećavanja performasi poput otpornosti na vjetar, kontrole vibracije mišića, reagiranja na pokret, otpuštanja lijekova, hidratantnih svojstava, svojstava protiv starenja i sl., koja se mogu iskoristiti primjerice u sportu, vojsci, zdravstvu i industriji ljepote.
Primjeri TECH COUTUREA su Givenchyjeva jesenska kolekcija 1999. inspirirana računalom, kreacije modne dizajnerice Vege Wang koja upotrebom elektroluminescentnih (EL) ploča nastoji stvoriti emocionalna iskustva kako bi promijenila način odnošenja prema odjeći te pametne košulje i odijela za tijelo koje bilježe biometrijske podatke kao što su brzina pulsa, temperatura, rastezanje mišića, srčani ritam i fizičko kretanje, te ih Bluetooth mrežom u stvarnom vremenu prenosi u aplikaciju. Bez sumnje, budućnost tkanina je u pridavanju sve veće pažnje funkcionalnosti odjeće i zaštiti od vanjskih utjecaja (UV zračenja, virusi, zagađenja…) pa u tom smislu inovativne tkanine igraju veliku ulogu.


Uz to što su polaznici od naše predavačice – modne dizajnerice i poduzetnice Maje Tomažić Jakumatović, univ.spec.oec. dobile prezentacije s pregršt pratećih informativnih tekstualnih, slikovnih i video linkova, kao svoj radni zadatak napravi su 3 idejna rješenja dizajna tkanina.




Za svoj angažman u on-line nastavi o modnom marketingu i takstilima u modi naši polaznici su od svoje predavačice Maje dobile pohvale za rješavanje zadataka u roku, istraživački trud, promišljanja loga, dizajnerska rješenja vlastitog loga, promišljanja brendova koji propagiraju održivu modu te rješenja dezena tkanina… Bravo za naše polaznike koji i u on-line uvjetima uspješno ostvaruju obrazovne ciljeve!















Fotografije: