Umjetnost iz ormara

Kada se u 18. stoljeću umjetnost kao estetska kategorija naposljetku potpuno odvojila od umjetnosti shvaćene kao praktične vještine, učinila je to djelomice i tako što je sebe omeđila posebnim konvencijama koje su pripremale pojedinca na iskustvo umjetnosti: dizanje zastora u kazalištu, gašenje svjetala u kinima, lupkanje dirigentskim štapićem. Umjetnost je tako postala nešto izdvojeno iz uobičajenog iskustva, nešto što moramo tražiti, za što se moramo pripremati i što najčešće ne nalazimo slučajno i što stoga  nije 'samo tako' dostupno. No već u dvadesetom stoljeću neki su filozofi isticali kako je takvo odvajanje umjetnosti iz domene svakodnevnoga i iz domene dostupnoga velika pogreška, fatalna za umjetnost zato što ju čini nevidljivom, ali fatalna i za čovjeka zato što mu umanjuje mogućnost iskustva ljepote. Umjetnost koja je izolirana u kazalištu, muzeju ili knjižnicama postaje skrivena pa i nedostupna onima koji si ju ne mogu priuštiti.


Slično je razmeđe vladalo i u domeni mode: dizajnerska odjeća, koja se prešutno poistovjećivala s lijepom odjećom i nazivala visokom modom (otprilike kao što se balet, za razliku od break dance-a, naziva visokom umjetnošću) bila je dostupna samo super bogatima i uspješnima, dok su ostali bili osuđeni da s određenom dozom zavisti i priželjkivanja promatraju takvu modu na televiziji i u modnim časopisima, bez mogućnosti da ju ikada dožive iz prve ruke i uživaju u njoj. Između 'radne odjeće' koja je velikim djelom uključivala uniforme ili jednolične bezlične kostime, i 'odjeće za po doma' koja se najčešće sastojala od pohabanih, ispranih trenirki, mnogima je pojam mode bio nespojiv s njihovom svakodnevnicom i nečime u čemu i sami mogu sudjelovati i tražiti zadovoljstvo i inspiraciju. No post-ratni, suvremeni trendovi, nadasve prepoznavanje kategorije street style-a kao distinktivnog modno-estetskog izričaja, doveo je do svojevrsnog preokreta: visoka moda možda i je nedostižna prosječnom čovjeku, ali je zato street style dostupan, a njegove mogućnosti bezgranične. Danas svatko može kombinirati lijepe, originalne, zanimljive, šokantne (već prema preferencijama) odjevne kombinacije, uz samo malu dozu kreativnosti, znatiželje i spremnosti na eksperimentiranje. Visoka moda i dalje je omeđena financijskim barijerama i nedostupnošću, ali je zato street style moda, koja se primarno temelji na pojedinačnom stilu, imaginativnosti, kreativnosti i individualnosti, zavladala našom svakodnevnicom.


Za razliku od dizajnerskih komada koji se neminovno vezuju uz stil i viziju pojedinih dizajnera, street style primarno se odnosi na jedinstveni identitet pojedinca koji kroz specifične modne izričaje iskazuje tko je i što je. Naravno, gledajući povijesno, street style je velikim djelom pitanje grupnog identiteta; od skinheadsa i hipstera do hipija i gotičara, ujednačenost odjevnih normi po relativno stabilnim parametrima gotovo je identična ujednačenosti normi u umjetničkim pravcima, periodima i etapama. No i takva uniformiranost neminovno omogućuje izdvajanje 'onih posebnih'; pojedinaca koji su modna pravila prekršili, zaobišli, modificirali ili jednostavno ignorirali. Od Instagrama do Pinteresta i svih mogućih i nemogućih modnih blogova, ljudi svih tjelesnih proporcija i godišta, od Jessice Quirk i Zoé Alalouch do Linde Rodin i Iris Apfel, oduševljavaju milijune svojim jedinstvenim modnim izričajima koji uključuju odjevne predmete i accessories duž cijeloga kontinuuma od niske do visoke mode, sustavno pronalazeći načina da svojim modnim odabirima sebe pretvaraju u objekte estetičkih evaluacija i izvore estetičkog iskustva.


Bilo bi međutim pogrešno pretpostaviti da su se sve te osobe naprosto rodile s modnim, stilskim i dizajnerskim talentom. Od jedne do druge, sve one redom ističu da su u modu uronjene cijeli svoj život i da u njoj pronalaze najizravniji način komunikacije. Kako kažu, inspiraciju pronalaze kako u modnim časopisima tako i na ulici i uvijek su otvoreni za nešto novo i drugačije. Modni odabiri onih koji nas oduševljavaju svojim stilom rezultat su kako iskrene strasti za odjećom, tako i neprestanog interesa za učenjem i usvajanjem relevantnih spoznaja iz ove domene, kreativnosti spojene sa spremnošću na izazove i hrabrošću da se ide 'korak dalje'. Lyn Slater, šezdesetčetverogodišnja sveučilišna profesorica koja je napustila akademsku karijeru kako bi se posvetila svojem modnom blogu (i u svega tri godine dostigla akademsku plaću!) u kasnim je pedesetima upisala tečajeve u školi mode, iako je, kako kaže, oduvijek primala komplimente za svoj stil. Stilizam, bilo u profesionalnoj bilo u privatnoj domeni, zahtijeva primjenu znanja i vještina, određeni talent da se nešto svima dostupno, poput jednostavne bijele košulje, nosi na određeni način i s određenom dozom jedinstvenosti i tako pretvori u zaštitni znak kakav danas krasi primjerice Carolinu Herreru ili Oliviju Palermo. Kao i sva druga vrhunska ostvarenja, i ona stilistička i odjevna rezultat su iskrenog zadovoljstva u onome što čovjek radi, ali i opširnog i sustavnog znanja te spremnosti da se neprestano uči i ulaže u sebe, da se sebe prihvati i da se iskoriste vlastiti potencijali.  


Odjevne kombinacije, bilo u street style varijanti, bilo u poslovnim, romantičnim, fitness i ostalim  kontekstima koje nam život nameće, omogućuju nam izražavanje vlastitih stavova i odluka, potvrđivanje vlastite autonomije i iskazivanje vlastitih preferencija. Svojim stilskim odabirima istražujemo, igramo se i eksperimentiramo, poručujemo tko smo i u što vjerujemo. To su modusi kojima sebi i onima oko sebe uljepšavamo dan, izazivamo znatiželju i potičemo kreativnost. Nesumnjivo, odijevanje je jedno je od najdostupnijih načina koje imamo za unijeti dašak ljepote, inspiracije i izazovnosti u svoje živote, na naše ulice i u našu svakodnevnicu. To je način da barem jedan dio svoje svakodnevnice pretvorimo u vlastitu umjetnost!!!


Tekst: Doc. dr. sc. Iris Vidmar Jovanović, predstojnica Katedre za estetiku Filozofskog fakulteta u Rijeci

https://portal.uniri.hr/portfelj/795


Izvori:

https://www.lesbabiolesdezoe.com/
https://www.accidentalicon.com/

Share This Post

Post Navigation

Blog kategorije

Recent Posts

TERENSKA NASTAVA u ELGRADU: saznali smo sve o najnovijoj DEKORATIVNOJ KOLEKCIJI EGGER 2020-2022

TERENSKA NASTAVA u ELGRADU: saznali smo sve o najnovijoj DEKORATIVNOJ KOLEKCIJI EGGER 2020-2022

Leave review
Ovogodišnja terenska nastava zagrebačkih polaznika programa usavršavanja za...
Više...
DOMESTIC SPLIT 2020.: promocija CALLEGARIJEVIH dizajnerskih modnih kreacija kao SUVENIRA Splita

DOMESTIC SPLIT 2020.: promocija CALLEGARIJEVIH dizajnerskih modnih kreacija kao SUVENIRA Splita

Leave review
Ove godine zbog korone nije bilo sajma uoči svetog Duje, ali se sajam RUKOT...
Više...
Umjetnost iz ormara

Umjetnost iz ormara

Leave review
Kada se u 18. stoljeću umjetnost kao estetska kategorija naposljetku potpun...
Više...
Materijali u interijeru: terenska nastava u salonu CREDO CENTAR u Rijeci

Materijali u interijeru: terenska nastava u salonu CREDO CENTAR u Rijeci

Leave review
U sklopu programa osposobljavanja za STILISTA UREĐENJA UNUTARNJIH PROSTORA ...
Više...

Post Tags

Follow us