Polaznici 2. godine DIZAJNA INTERIJERA, zajedno sa svojom mentoricom Nevenkom Kršilović, d.i.a., posjetili su ERA concept store u Westgate-u. U gostima kod ERA-e, domaćeg renomiranog brand-a, čiji namještaj na najbolji mogući način objedinjava vrhunski dizajn i tradiciju proizvodnje, kroz prezentaciju arhitektice Tatjane Kos, naši su se dizajneri interijera upoznali općenito s ekološkim dizajnom namještaja te specifično s proizvodnjom, izlaganjem i prodajom u ERA concept store-u koji se realiziraju u suradnji sa svjetski poznatim i nagrađivanim dizajnerima, i stranima i domaćima.
ERA-ina arhitektica Tatjana Kos polaznicima je približila koncept ekološkog dizajna namještaja, ekološke proizvodnje te ekološke – završne obrade namještaja upotrebom prirodnih materijala, spojeva i zaštitnih sredstava za premazivanje namještaja, umjesto ekološki štetnih umjetnih spojeva poput formaldehida koji se koriste u industrijskim ljepilima u proizvodnji namještaja. Polaznike je upoznala s najčešćim vrstama drveta koje se koriste u izradi namještaja te osnovnim razlikama između vrsta drva u godovima, boji, tvrdoći, čvrstoći, lakoći obrade, ručnom finalnom završavanju, teksturi i sl. Pritom, ERA-in izloženi namještaj potvrđuje veliku popularnost punog drva hrastovine i orahovine. Slijede bukva, jasen, kruška i druge autohtone vrste drva.
Izlažući misiju, viziju i strategiju ERA concept store-a u proizvodnji i prodaji namještaja nastalog na ekološki prihvatljiv način, gđa. Kos je naglasila kako treba ustrajati i biti uporan u primjeni ekoloških principa dizajna te kako ekološka proizvodnja namještaja uključuje plansku sječu šuma, završnu obradu i zaštitu namještaja od punog drva primjenom prirodnih ulja i premaza koji nose oznaku ekoloških proizvoda, kao i ponovnu upotrebu i obnovu proizvoda od punog drva – dodavanjem drugačijeg “štiha” i izgleda, tona i teksture, nasuprot jeftinom namještaju koji se brzo troši, odbacuje i postaje otpad. Koncept koji slijedi ERA nije česta pojava u Hrvatskoj, ali je za očekivati da će u budućnosti doći do povećanja potražnje za ekološkim namještajem.
Na primjerima izloženog namještaja, gđa. Kos je polaznicima prezentirala “detalje koji čine dizajn” – spojeve i obrade te zaista prekrasne primjere namještaja koji su nastali kao rezultat uspješne suradnje s poznatim i nagrađivanim domaćim dizajnerima – Mariom Dobrečevićem, Vedranom Škalić & Ivicom Mamić, Mašom Vukmanović, Jakovom Šrajerom, Jelenom Lukač Kirs, Kristinom Lugonja i Filipom Havranekom te planetarno poznatim dizajnerima Karim Rashid i Simone Micheli. ERA se ujedno ponosi licencom za proizvodnju i prodaju dizajnerskog namještaja kojeg je osmislio Bernardo Bernardi (1921.-1985.) – arhitekt, dizajner i utemeljitelj dizajnerske profesije u Hrvatskoj.
Riječ je o namještaju po mjeri čovjeka za razne namjene – od sjedenja, odlaganja, odmaranja, objedovanja, aktivnog odmora, itd., koji odiše suvremenim dizajnom te istovremeno sadrži utjecaj i simboliku domaćeg, autohtonog naslijeđa, kako u dizajnu tako i u materijalima, detaljima, spojevima, tehnologiji, tonovima. Zanimljivo je bilo usporediti poznatu fotelju pod nazivom Simona autora Bernarda Bernardija i suvremeni dizajn – fotelju pod nazivom Bevel autora Mirka Miličića, mladog dizajnera kojem je Bernardijev dizajn bio inspiracija. Fotelje su izložene jedna do druge: Bernardijeva je izrađena od bukve i znatno skuplja, dok je ova druga jeftinija, a izrađena od kvalitetnijeg i skupljeg masiva oraha. Obje pristaju u svaki moderni i suvremeni prostor. Razlika u cijeni je zbog certifikacije originalnog dizajnersko namještaja koji se na isti način plaća svuda u svijetu. Osobit dojam na posjetitelje ostavljaju i visoke podne drvene svjetiljke i njihovi drveni poufovi te prekrasna fotelja Gemma – dizajn Vlatka Leskovar.
Sumirajući naučeno na ovoj terenskoj nastavi, Ivona Ivić, mag. inž. građ. – jedna od polaznica, kaže: “ERA-ina arhitektica Tatjana Kos približila nam je produkt dizajnersku profesiju i težinu zadataka pred kojima se nalaze kreativci-dizajneri. Saznali smo da su dva najvažnija pitanja koja postavlja dizajner „zašto“ i „kako“ odgovarajući na funkcionalno – ergonomsko – ekonomske zahtjeve dizajnerskih rješenja, unoseći pritom u oblikovanje proizvoda ushićenje, radost i originalnost vlastitih dizajnerskih odgovora. Primjer fotelje Gemma odličan je pokazatelj – dizajnerica Vlatka Leskovar je upitala „zašto ne sjediti u neobičnom naslonjaču“ i „kako postići da bude malo vintage“. Gemma – naslonjač, fotelja ili nekome nešto treće, pravi je primjer kako se komad namještaja može kamuflirati, transformirati i postati inkluzivan. Posebno smo se upoznali s ekološkim aspektom dizajna namještaja – prednostima izrade namještaja od punog drva u očuvanju šuma, prirode i ljudskog zdravlja. Također smo naučili razlikovati više vrsta drveta, osobito najpopularnije i najzastupljenije u ERA-inom asortimanu. Ta će nam znanja sigurno koristiti u budućnosti kod opremanja interijera.”
Polaznice programa usavršavanja za DIZAJNERA/ICU INTERIJERA – sudionice terenske nastave: Renata Fiket Sporiš, Josipa Grgić, Ivona Ivić, Anita Knezović, Andrea Knapić, Renata Kocijan i Sara Mak
Fotografije: privatna arhiva polaznica