TALIJANSKA ŠKOLA MODE I DIZAJNA

Dani Orisa 24 – Arhitekt Kengo Kuma dobitnik nagrade ORIS KERATERM 

Aktualno, Blog

Dani Orisa, međunarodni i renomirani festival arhitekture održan je u Zagrebu 15. i 16.11. 2024. u prepunoj koncertnoj dvorani Vatroslav LisinskiDani Orisa okupljaju renomirane arhitekte iz cijeloga svijeta i izrasli su u najveću manifestaciju za arhitektonsku i srodne branše u širem okruženju. Glavne teme su predstavljanje arhitekata i urbanista te autora iz srodnih struka koji prezentiraju svoje opuse te najnovije projekte i realizacije. Paralelno se održavaju izložbe, promocije knjiga i promocije izlagača.

Glavna zvijezda ovogodišnjih Dana Orisa je japanski arhitekt Kengo Kuma, profesor emeritus na Sveučilištu u Tokiju i predavač na brojnim fakultetima u cijelom svijetu. U Zagrebu, u izložbenom prostoru Oris-Kuća arhitekture, otvorio je izložbu na kojoj je predstavljen projekt  Minamisanriku 311 Memorial. Radi se o memorijalnom centru koji je nastao na području koje je najviše stradalo tijekom velikog potresa koji se dogodio 2011. u Japanu, a kojim se Kengo Kuma bavi od 2013. godine i koristi na iznimno kreativan način autohtono drvo cedrovinu; kako u konstrukciji, tako u eksterijeru i interijeru građevina. Izložba je zamišljena kao edukativni prostor u kojem studenti arhitekture i arhitekti mogu vidjeti cijeli proces i metodologiju projektiranja od koncepta do realizacije ovakvog, značajnog projekta nastalog na temelju tri koncepta: 1.  Ponovno povezivanje grada s morem; 2.  Ponovno povezivanje planina i svetišta;  3.  Stvaranje ugodne ulice pogodne za šetnju.

„Projektirali smo tri objekta koja čine jezgru plana – trgovačko naselje Sun Sun (2017.), most Nakabashi (2020.) i Memorijalni centar 311 (2022.), pri čemu Memorijalni centar 311 predstavlja  kulminaciju plana obnove, preuzimajući ulogu čvorišta između oceana, planine i grada (ulice), a ujedno je planiran i kao sredstvo povezivanja sjećanja na prošlost s budućnošću.” 

Kengo Kuma

Svečana dodjela ovogodišnje Orisove nagrade „Oris-Keraterm Award“ arhitektu Kengu Kumi za projekt Minamisanriku 311 Memorial održana je drugog dana festivala nakon što je održao iznimno zanimljivo i inspirativno predavanje o najnovijim arhitektonskim projektima i realizacijama tima KKAA (Kengo Kuma & Associates). Radi se o iznimnim novim projektima i realizacijama poput New Hans Christian Andersen Museum (Danska), Mabi Reconstruction Disaster Prevention ParkBamboo Gate (Japan, Okayama), Saint Denis Pleyel Station (Pariz) i drugi.

U svim projektima dominira drvo i drugi autohtoni materijali. Govorio je o drvu kao iznimnom materijalu  – materijalu naše tradicije i prošlosti, materijalu koji će zbog niza prednosti, a osobito zbog svojstva elastičnosti i velike otpornost na potrese i klimatske promjene postati i jedan od najvažnijih materijala za projektiranje i gradnju u budućnosti.

Ekskluzivno je najavljena moguća suradnja s hrvatskim arhitektima na projektima obnove i/ili izgradnje potresom srušenih građevina i područja.

Prirodni, tradicionalni materijali, spoj s prirodom, prožimanje unutarnjeg i vanjskog prostora, obnova građevina tradicinalnim, autohtonim materijalima, ponovnom upotrebom starih materijala i njihova primjena u novom kontekstu bila je tema i drugih arhitekata na Danima Orisa 24. Ovogodišnji predavači su, kao i svake godine, predstavljali različite zemljopisne kontekste:  iz Španjolske (Jose Maria de LapuertaCarlos Martinez de Albornoz), Australije (Rob Adams), Slovenije (Elementarna). Zatim arhitektonski tim TEN koji rade na relaciji Beograd – Švicarska,  bosansko-hercegovačka arhitektica Vedina Babahmetović i naš Dinko Peračić, arhitekt  iz Splita.

Razgovor/panel o arhitekturi za obnovu života održan je u sklopu promocije knjige Alpski Kontrapost – Medprostor u kojoj je predstavljen Vrlovčnik – projekt obnove izoliranog ruralnog gospodarstva u slovenskim Alpama  kojeg potpisuje arhitektonski ured Medprostor. Radi se o knjizi – projektu koji pokazuje način kako se pristupa obnovi sa zadržavanjem tradicijskih elemenata, upotrebom lokalnih materijala, suradnjom s lokalnim majstorima te prezentira ono čime se ovaj projekt ponosi. Dugotrajna obnova je nastojala „spasiti“ sve tradicionalne materijale i detalje devastiranih, urušenih objekata  i rezultirala prekrasnim objektom i prijateljskim odnosom arhitekta i investitora.

Prirodne katastrofe i klimatske promjene skrenule su pozornost na drvo i druge tradicionalne materijale, osobito autohtone, koje će se u budućnosti pokazati kao materijali koji će arhitekti i dizajneri  sve više koristiti jer ima brojne prednosti kao što su vizualni, taktilni, olfaktivni kontekst, okolišni, lokalni, autohtoni, energetski, 3R kontekst. Drvo zbog svoje elastičnosti podnosi vremenske i prirodne utjecaje puno bolje od materijala koji su dominirali u prethodnom razdoblju.

Predstavljanja  iznimnih opusa, projekata i realizacija pokazala su karakteristike suvremene arhitekture koja ima naglasak na povezivanju građevina s prirodom, prožimanje unutarnjeg i vanjskog prostora, intenzivniju povezanost  prirode, ljudi i arhitekture. 

Tekst: Nevenka Kršilović, d.i.a.

Fotografije: