Dani Orisa, međunarodni i renomirani festival arhitekture održan je u Zagrebu 15. i 16.11. 2024. u prepunoj koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski. Dani Orisa okupljaju renomirane arhitekte iz cijeloga svijeta i izrasli su u najveću manifestaciju za arhitektonsku i srodne branše u širem okruženju. Glavne teme su predstavljanje arhitekata i urbanista te autora iz srodnih struka koji prezentiraju svoje opuse te najnovije projekte i realizacije. Paralelno se održavaju izložbe, promocije knjiga i promocije izlagača.
Glavna zvijezda ovogodišnjih Dana Orisa je japanski arhitekt Kengo Kuma, profesor emeritus na Sveučilištu u Tokiju i predavač na brojnim fakultetima u cijelom svijetu. U Zagrebu, u izložbenom prostoru Oris-Kuća arhitekture, otvorio je izložbu na kojoj je predstavljen projekt Minamisanriku 311 Memorial. Radi se o memorijalnom centru koji je nastao na području koje je najviše stradalo tijekom velikog potresa koji se dogodio 2011. u Japanu, a kojim se Kengo Kuma bavi od 2013. godine i koristi na iznimno kreativan način autohtono drvo cedrovinu; kako u konstrukciji, tako u eksterijeru i interijeru građevina. Izložba je zamišljena kao edukativni prostor u kojem studenti arhitekture i arhitekti mogu vidjeti cijeli proces i metodologiju projektiranja od koncepta do realizacije ovakvog, značajnog projekta nastalog na temelju tri koncepta: 1. Ponovno povezivanje grada s morem; 2. Ponovno povezivanje planina i svetišta; 3. Stvaranje ugodne ulice pogodne za šetnju.
„Projektirali smo tri objekta koja čine jezgru plana – trgovačko naselje Sun Sun (2017.), most Nakabashi (2020.) i Memorijalni centar 311 (2022.), pri čemu Memorijalni centar 311 predstavlja kulminaciju plana obnove, preuzimajući ulogu čvorišta između oceana, planine i grada (ulice), a ujedno je planiran i kao sredstvo povezivanja sjećanja na prošlost s budućnošću.”
Kengo Kuma
Svečana dodjela ovogodišnje Orisove nagrade „Oris-Keraterm Award“ arhitektu Kengu Kumi za projekt Minamisanriku 311 Memorial održana je drugog dana festivala nakon što je održao iznimno zanimljivo i inspirativno predavanje o najnovijim arhitektonskim projektima i realizacijama tima KKAA (Kengo Kuma & Associates). Radi se o iznimnim novim projektima i realizacijama poput New Hans Christian Andersen Museum (Danska), Mabi Reconstruction Disaster Prevention Park – Bamboo Gate (Japan, Okayama), Saint Denis Pleyel Station (Pariz) i drugi.
U svim projektima dominira drvo i drugi autohtoni materijali. Govorio je o drvu kao iznimnom materijalu – materijalu naše tradicije i prošlosti, materijalu koji će zbog niza prednosti, a osobito zbog svojstva elastičnosti i velike otpornost na potrese i klimatske promjene postati i jedan od najvažnijih materijala za projektiranje i gradnju u budućnosti.
Ekskluzivno je najavljena moguća suradnja s hrvatskim arhitektima na projektima obnove i/ili izgradnje potresom srušenih građevina i područja.
Prirodni, tradicionalni materijali, spoj s prirodom, prožimanje unutarnjeg i vanjskog prostora, obnova građevina tradicinalnim, autohtonim materijalima, ponovnom upotrebom starih materijala i njihova primjena u novom kontekstu bila je tema i drugih arhitekata na Danima Orisa 24. Ovogodišnji predavači su, kao i svake godine, predstavljali različite zemljopisne kontekste: iz Španjolske (Jose Maria de Lapuerta i Carlos Martinez de Albornoz), Australije (Rob Adams), Slovenije (Elementarna). Zatim arhitektonski tim TEN koji rade na relaciji Beograd – Švicarska, bosansko-hercegovačka arhitektica Vedina Babahmetović i naš Dinko Peračić, arhitekt iz Splita.
Razgovor/panel o arhitekturi za obnovu života održan je u sklopu promocije knjige „Alpski Kontrapost – Medprostor“ u kojoj je predstavljen Vrlovčnik – projekt obnove izoliranog ruralnog gospodarstva u slovenskim Alpama kojeg potpisuje arhitektonski ured Medprostor. Radi se o knjizi – projektu koji pokazuje način kako se pristupa obnovi sa zadržavanjem tradicijskih elemenata, upotrebom lokalnih materijala, suradnjom s lokalnim majstorima te prezentira ono čime se ovaj projekt ponosi. Dugotrajna obnova je nastojala „spasiti“ sve tradicionalne materijale i detalje devastiranih, urušenih objekata i rezultirala prekrasnim objektom i prijateljskim odnosom arhitekta i investitora.
Prirodne katastrofe i klimatske promjene skrenule su pozornost na drvo i druge tradicionalne materijale, osobito autohtone, koje će se u budućnosti pokazati kao materijali koji će arhitekti i dizajneri sve više koristiti jer ima brojne prednosti kao što su vizualni, taktilni, olfaktivni kontekst, okolišni, lokalni, autohtoni, energetski, 3R kontekst. Drvo zbog svoje elastičnosti podnosi vremenske i prirodne utjecaje puno bolje od materijala koji su dominirali u prethodnom razdoblju.
Predstavljanja iznimnih opusa, projekata i realizacija pokazala su karakteristike suvremene arhitekture koja ima naglasak na povezivanju građevina s prirodom, prožimanje unutarnjeg i vanjskog prostora, intenzivniju povezanost prirode, ljudi i arhitekture.
Tekst: Nevenka Kršilović, d.i.a.
Fotografije:
- Arhiva škole Callegari
- https://kkaa.co.jp/
- © Keishin Horikoshi・Kosuke Nakao/SS Tokyo, © Keishin Horikoshi/SS, © Kosuke Nakao/SS