TALIJANSKA ŠKOLA MODE I DIZAJNA

RADIONICA Art and Technology: Talking of Design

Aktualno

Katedra za estetiku Filozofskog fakulteta u Rijeci i Hrvatsko društvo za analitičku filozofiju u suradnji sa školom Callegari prošloga su tjedna organizirali međunarodnu on-line radionicu “Art and Technology: Talking of Design”

Radionica je okupila predavače – dizajnere, estetičare, umjetnike i managere s različitih fakulteta, instituta i škola iz Hrvatske, Poljske, Italije i Slovenije s ciljem promišljanja odnosa između dizajna, umjetnosti i tehnologije u kontekstu ljudske univerzalne i trajne potrebe i želje za estetskim ukrašavanjem  sebstva i okoline, a koja se posljednjih godinu dana kanalizira kroz različite epidemiološke protu-covid mjere, uz dodatna akutna pitanja vezana uz ekologiju i klimatske promjene. Radionica je financirana UNIRI bespovratnim sredstvima (br. umjpo-20-3) – Socijalni i tehnološki aspekti umjetnosti: izazovi “novog normalnog”, a bavila se podjednako teorijskim i praktičnim aspektima dizajnerske prakse. Sva su izlaganja održana na engleskom jeziku, a bila su dostupna za slušanje studentima i predavačima sudjelujućih fakulteta i škola.

Konkretno, radionica se bavila problemom estetičkog vrednovanja dizajnerskih proizvoda (Monika Favara-Kurkowski & Adam Andrzeyewski  – Sveučilište u Varšavi) koji uvijek nužno nastaju u procesu finog balansiranja između estetskih i funkcionalnih karakteristika, nastojeći istovremeno zadovoljiti i formu i funkciju, a koji su predmet istovremenog vrednovanja u somatoestetskom iskustvu – u tjelesnom i osjetilnom doživljaju dizajnerskog proizvoda. Također, kroz filozofijske ideje Platona Kanta (Dragana Jagušić – Filozofski fakultet u Rijeci) promišljana je sama ideja ljepote: od kognitivnog/racionalnog vrednovanja dizajnerskog proizvoda, preko osjetilne i emocionalne prosudbe do moralnih implikacija onoga estetski poželjnoga i lijepoga. Nadalje, predstavljene su nove tehnološke mogućnosti u dizajnu interijera (Barbara Stamenković Tadić – Callegari) kao što su 3D modeliranje, renderiranje, vizualizacija i animacija dizajnerskih rješenja, iskustveno „uranjanje“ i participacija u dizajnerskom rješenju kroz tehnologije virtualne i proširene stvarnosti te primjena kodiranja i programskih skripti, kao i algoritama baziranih na umjetnoj inteligenciji u modeliranju, renderiranju i animaciji. Kroz brojne odlične primjere opsežno su predstavljene nove mogućnosti u medijskoj umjetnosti kroz primjenu virtualne i proširene stvarnosti (Ingeborg Fülepp  – Centar za inovativne medije pri Akademiji za primijenjenu umjetnost u Rijeci), kao što je primjerice kombinacija dokumentarne fotografije i virtualne stvarnosti u artističkom medijskom prikazu “Brodograditelja Mistrala” (Dijana Protić – Centar za inovativne medije).  Također, predstavljanjem niza hvalevrijednih dizajnerskih projekata (u dizajnu interijera, arhitekturi, modnom dizajnu i produkt dizajnu) realiziranih u okviru aktualne europske inicijative – “New European Bauhaus” (Veronika Gruden Bole – Fakulteta za dizajn, Slovenija), istaknuta je važnost i vrijednost stvaranja ekološki održivih te socijalno odgovornih i uključivih dizajnerskih proizvoda i rješenja. Važnost iskoraka dizajnerske prakse iz muzeja i institucija u ljudsko prirodno okruženje, daljnje je ilustrirana tematiziranjem “Land Art” umjetničkog pokreta, a kroz dizajnerske artefakte solarnih instalacija i plantaže solarnih ćelija pokazano je prožimanje dizajna, umjetnosti i tehnologije, uz dvostrano propitivanje odnosa čovjeka i prirode: s jedne strane, kroz dizajnerske projekte imitiranja prirode i, s druge strane, kroz interveniranje u prirodni okoliš kroz gigantska tehnološka i dizajnerska rješenja (Alessandro Morbidelli  – Poliarte design Accademia di belle arti). Dakako, tematizirana je i poslovna strana dizajna (Maja Vizjak  – Ekonomski fakultet u Puli). Konačno, propitivane su i obrazovne potrebe te polemizirana  kurikularna rješenja u dizajnerskim profesijama koja mogu odgovoriti na nove ekološke, ekonomske i tehnološke izazove (Diego Giacchetti – Poliarte design; Veronika Gruden Bole – Fakulteta za dizajn, Slovenija; Ingeborg Fülepp  – Centar za inovativne medije pri Akademiji za primijenjenu umjetnost u Rijeci; Barbara Stamenković Tadić – Callegari).

Zahvaljujemo se svim sudionicima radionice na njihovom doprinosu kroz izlaganja i diskusije, kao i svim slušačima na pozornosti! Posebno hvala doc. dr. sc. Iris Vidmar Jovanović s Katedre za estetiku FFRI na pozivu školi Callegari za sudjelovanje u organizaciji radionice, kao i na svom entuzijazmu, energiji i idejama uloženima u ovaj zajednički projekt!!!