Staklo u interijerima, drugi dio

U prvom dijelu bloga ukratko je definirano staklo kroz povijest kao i fizikalne karakteristike stakla. Sada ćemo objasniti neke od tehnologija koje se koriste u obradi stakla, kao i budućnost koja je stigla s ugradnjom elektroničnih komponenti.

Obrade stakla i uporabni oblici u interijeru

Da bi mogli u interijeru ostvariti željeni efekt, treba razumjeti obradu stakla kao i mogućnosti koje se nude.

Fuzija

Zanimljivi stakleni predmeti izrađeni su tehnikom fuzije. Fuzija je kao što sama riječ kaže spajanje dva ili više komada stakla taljenjem. Termičkom obradom stakla, tj. zagrijavanjem, molekule na visokom temperaturama počinju mijenjati svoja mjesta i u trenutku kada se utale jedna u drugu proces se zaustavlja i nekoliko komada običnog stakla postane stakleni predmet fine strukture i oblika. Možemo koristiti kalupe ili ravne podloge, možemo se igrati s metalima, možemo utaljivati metalnu žicu u staklo i slično. Staklo može ostati prozirno, no bojenjem se postiže posebna čarolija. U ovoj tehnici staklo se ne puše na vruće, već se sve radi na hladno uz pomoć malo alata. Na sobnoj temperaturi reže prozorsko staklo i postavi ga se u kalupe te tako ili direktno ide u peć. Staklo se boja posipavanjem stakla u prahu ili pigmentima kistom ili bojama. Staklo se slaže tako da se taljenjem dobije željeni dizajn. Poprečno u dva sloja za izgled mreže, dodavanjem manjih komadića stakla za točkasti izgled... mogućnosti su brojne, a cijeli posao nakon što se sve posloži obavlja peć. Staklo se, ovisno o debljini i željenom cilju, zagrijava i do 24 sata u peći te se isto tako lagano i hladi.

20

21

22

23

 

 

 

Vitraj

 

24

VITRAJ u koru katedrale Notre-Dame u Chartresu, XIII. st.

Vitraj (francuski vitrail), slikarska tehnika u kojoj se prema predlošku realizira kompozicija s pomoću raznobojnih staklenih pločica međusobno povezanih olovnim okvirima (armatura); također prozor izveden tom tehnikom. Služi kao ukras prozora crkava, isprva samo s ornamentalnim, potom s figuralnim motivima. U prve vitraje ubrajaju se oni iz njemačkog samostana Lorsch (IX. st.) i francuske katedrale u Reimsu (potkraj X. st.). Do XII. st. imali su izgled prozirnih mozaika; vrhunac je vitraj doživio u XIII. st., u doba izgradnje francuskih gotičkih katedrala, zidovi kojih su se otvarali u goleme prozore ispunjene ciklusima figuralnih slika u staklu, os. prizorima iz Biblije i života svetaca (Chartres, Bourges, Ste-Chapelle i Notre-Dame u Parizu). Od značajnih slikara predloške za vitraje izrađivali su A. del Castagno, L. Ghiberti, H. Holbein ml., A. Dürer, H. Baldung Grien. U XIX. st. tehnika vitraja doživjela je obnovu; slikari su izrađivali predloške za vitraje u svjetovnim reprezentativnim ustanovama i crkvama; u historicizmu su se izvodili ugl. figuralni i heraldički motivi, a u secesiji pretežno cvjetni motivi (L. C. Tiffany). U XX. st. mnogi su slikari stvorili reprezentativne biblijske povijesne, alegorijske i ornamentalne kompozicije (H. Matisse, M. Chagall; u Hrvatskoj T. Krizman, I. Dulčić, J.-D. Botteri).

Jedan od najprepoznatljivijih elemenata umjetnosti opisanog perioda, zasigurno je i Tiffany staklo. Tiffany svjetiljke su izrađivane ručno, stvarajući mozaik metalnog okvira unutar kojega bi majstor ulagao komadiće bojanog i ispoliranog stakla. Motivi su u glavnom bili preuzeti iz prirode, pa su među najpoznatijima „Vilin konjic“, „Narcisa“ i „Iris“. Ovi motivi su često replicirani i doživjeli su brojne alteracije.

Izumitelj ovoga stila, Louis Comfort Tiffany, otvorio je 1893. godine tvornicu stakla. Način izrade Tiffany svjetiljke je zaista jedinstven. Na bazi nacrta, majstor stvara shemu staklenih elemenata. Nakon toga, režu se komadići stakla koji će biti ugrađeni u svjetiljku. Tanki bakreni lim se koristi kako bi se oko svakog stakla načinio metalni rub (okvir), s time da metal obuhvati rubni dio i vidljive plohe. Majstorstvo leži u precizno izrezanoj traci lima kojom se stakalce obuhvati. Nakon toga, svi ovako obrađeni stakleni elementi se polažu na kalup, koji će definirati formu svjetiljke. Posebnom lemilicom, nanosi se kositar na spojeve bakrenih rubnih elemenata svakog staklenog segmenta, čime se segmenti i fizički povezuju. Kada su svi elementi međusobno zalemljeni, nanosi se patina na kositreni sloj spoja. Konačno, izmiče se kalup i stakleno sjenilo se montira na konstrukcijski nosač svjetiljke.

Svjetiljke tipa Tiffany su najizrazitiji primjer ručne izrade, koju se prepoznaje samim pogledom na svjetiljku. Niti jedna druga svjetiljka ne odaje ručni rad kao Tiffany svjetiljka. U isto vrijeme, niti jednom drugom „starinskom“ svjetiljkom se u tolikoj mjeri ne može stvoriti osjećaj „starinskog“ prostora kao što je slučaj s Tiffany svjetiljkama.

Iako su iz početka izrađivane isključivo stolne svjetiljke tipa Tiffany, danas se susreću sve varijante, od podnih do visećih svjetiljaka ove vrste stakla u boji, pod nazivom “Favrile” (ručni rad).

25

26

27

28

 

Kaljeno staklo

Želimo li da bude staklo čvršće i sigurnije, moramo mu smanjiti broj i veličinu površinskih lomova. To postižemo kaljenjem stakla. Kao što je jasno već iz imena, prenapetost postižemo toplotnom obradom stakla, koju izvodimo tako da obadvije površine stakla prvo zagrijemo do određene temperature, a zatim ih brzo ohladimo. Pod pojmom kaljeno staklo podrazumijevamo termički učvršćeno sigurnosno staklo, koje stručno-tehnički nazivamo i termički prednapetim staklom. Arhitektonska dostignuća staklenih vizija bez obojenosti bi izgubila dio svoje privlačnosti. Mogućnost bojenja i prešanja stakla uz istovremeno osiguravanje sigurnosnih funkcija arhitektima omogućava nove dimenzije smionosti.

Sigurnosna kaljena stakla s emajliranim nanosom posebnih boja ili sa sitotiskom daju neograničene mogućnosti kombiniranja boja, motiva, oblika i uzoraka. Emajlirana stakla su zbog svojih sigurnosnih karakteristika idealna za parapetni dio fasade, a odabir boja osigurava harmoničnu usklađenost između parapetnog i prozorskog dijela pročelja.

Emajlirana stakla su sigurnosno kaljena stakla, na koja se prije samog postupka kaljenja sa sitotiskom, valjcima ili raspršivanjem nanosi posebna boja, sastavljena od staklene prašine i obojenih pigmenata. Tijekom procesa kaljenja boja se kao emajl trajno prihvati staklene površine, a nanos boje je otporan na mehanička oštećenja i na starenje, što olakšava čišćenje i održavanje.

Tehnologiju izvodimo tako da obadvije površine stakla prvo zagrijemo do određene temperature, a zatim ih brzo ohladimo.

29

30

31

32

 

 

 

Print na staklu

Na staklene površine se novim tehnikama mogu prenijeti motivi po izboru. Tako razigrane staklene stijene mogu pregraditi prostore ili oblagati stupove u zatvorenom ili otvorenom prostoru. Najčešća uporaba je u kuhinjama i kupaonicama, gdje je vrlo jednostavno održavanje u odnosu na standardne obloge. Umetanjem led rasvjete ispod tako priređene staklene površine, dobijamo čarobnu ambijentalnu rasvjetu.

33

34

35

356

 

 

 

Stakleni mozaik

Stakleni mozaici su ponovo popularni, osobito nakon razvoja digitalnog printa na staklu. Moguće je ostvariti mozaički prikaz iz bilo koje prikazane fotografije i time oplemeniti prostor bez obzira na poziciju postavljanja. Mozaik vrlo dobro podnosi promjenjive vremenske uvjete.

37

38

 

 

 

Staklene cigle

Staklene cigle možemo upotrijebiti u različite svrhe. Staklene cigle obično su manjih dimenzija, 20 cm x 20 cm x 8 cm, i iz njih se jednostavno oblikuje transparentan zid. U interijeru ih možemo koristiti i za obogaćivanje unutarnjih, kao i pregradnih zidova. Osim toga, mogu samo djelomično zatvarati prostor ili tvoriti zidani tuš u kupaonici. Sustav staklenih cigala je modularni montažni sustav. Staklene cigle, koje su modularne, naliježu jedna na drugu i omogućuju jednostavnu aplikaciju sustava. Zid od staklenih cigli je ustvari običan zid, ali je umjesto opekom zidan staklenim ciglama. Primjena je vrlo široka.

39

40

41

42

 

 

Pregrade, vrata, stepenice i liftovi

Staklene pregrade kao i staklena vrata: klizna i zaokretna, svojom jednostavnošću se uklapaju u sve stilove uređenja te ovisno o želji i potrebi mogu biti prozračne i transparentne, pjeskarene ili s uzorkom, vidljive ili nevidljive.

43

44

45

46

U modernim minimalistički opremljenim ambijentima stepenice od stakla daju dojam nevidljivosti.

47

Liftovi koji svojom transparentnošću povezuju vanjski i unutarnji ambijent su vrlo atraktivni, osobito u objektima namijenjenim turistima. 

48

 

 

Nove tehnologije


Budućnost je već stigla u financijski prihvatljivom obliku. Možemo se „poigrati“ s naprimjer ogledalom u kupaonici i korisniku donijeti sustav koji mu jutarnju ili večernju rutinu pretvara u doživljaj.

 49

Saint-Gobain dobio je Janusovu oznaku od strane francuskog Design Institutea za svoj pametni Miralite.

Prepoznavajući izvrsnost, Janus de l'Industrie dodjeljuje se za industrijske proizvode koji uključuju u njihovu dizajn posebnu vrijednost upotrebe i tako stvarne koristi za korisnika. Posebice, žiri je izdvojio višenamjensku, interaktivnu i prilagodljivu osobinu ovog novog zrcala, dobrobiti koje pruža i Saint-Gobainovu ekološku predanost.


Ljudi su sve više povezani u svojim domovima i ne žele koristiti svoj smartphone u kupaonici, ali i dalje žele ostati povezani. Stoga ideja o dizajnu prvog spojenog ogledala kupaonice.
Miralite Connect ima mali ekran s Wi-Fi vezom na desnoj strani zrcala i daljinskim upravljačem koji omogućuje besplatan pristup nizu usluga: informacije o prometu, vremenu, vodičima, horoskopima, vijestima, radiju, dnevnik i druge aplikacije. Bluetooth veza korisnicima omogućuje uparivanje zrcala na svoj mobilni telefon ili slušanje njihovih popisa za reprodukciju. Oni također mogu dopustiti zrcalu u interakciji s drugim povezanim objektima u kući. Zvučnik ugrađen u stražnji dio Miralite Connect pruža snažan i ujednačen zvuk.
Svojom pametnom LED osvjetljenjem razina svjetla Miralite Connect može se podesiti na jednu od četiri postavke i prebaciti s hladnog bijelog u toploj bijeli ovisno o potrebama svakog člana obitelji. Ovo novo ogledalo pruža realnu boju i ima trajnu funkciju protiv zamagljivanja zahvaljujući grijanom filmu.


Eko-inovativni, Miralite Connect štiti okoliš jer ne otpušta nikakve hlapive organske spojeve (VOC) unutar kuće, čime pridonosi zdravom zatvorenom zraku. Zrcalo je visine 75 centimetara i dostupno je na tržištu u tri širine: 60, 90 i 120 centimetara.

Ako se pokaže potreba za transparentnim namještajem, koji ne ometa prostor u kojeg je smješten, a donosi svrhu i udobnost, nekoliko svjetski poznatih kompanija se potrudilo ponuditi tržištu takve komade namještaja.

50

51

Ogroman broj ptica svake godine pogiba jer udari u staklo na zgradama, koje one ne vide. Nova tehnologija, nastala po uzoru na paukovu mrežu, na staklo stavlja crte nevidljive golim okom, koje su pticama uočljive.

Prema procjenama, od udara u staklo tijekom leta u SAD-u svake godine pogine oko 100 milijuna ptica, a u Europi situacija nije ništa bolja pa prozirne staklene površine odnose život oko 250 tisuća ptica svaki dan. Da bi tome stali na kraj, u njemačkoj tvrtki Arnold Glas napravili su staklo Omnilux premazano ultraljubičastim prugama koje ljudskom oku nisu vidljive, ali ptice ih lako uoče. Pri tome je iskorišten primjer iz prirode – niti paukovih mreža "obilježene" su tako da ptice ne bi uletjele u njih i poderale ih. Institut za ornitologiju Max Planck testirao je prve verzije stakla i ustanovio da funkcioniraju kod srednjoeuropskih ptica pjevica, koje ga uočavaju bolje od običnog stakla i 75% manje udaraju u njega. Najnovija verzija tog proizvoda, nazvana Omnilux Mikado (jer nevidljive pruge po staklu podsjećaju na nasumično razbacane štapiće u igri mikado) osvojila je cijenjenu nagradu "Crvena točka" essenskog Design Zentrum Nordrhein Westfalena. Nakon Njemačke, to staklo trebalo bi ući u širu primjenu i u SAD-u, gdje ga promovira Detroit Audobon Society.

52

Yu Yanagisawa, znanstvenik s Tokijskog sveučilišta, kazao je da je otkrio novi materijal slučajno dok je proučavao ljepila sposobna za djelovanje na vlažnim površinama. U laboratorijskom pokusu 33-godišnji Yanagisawa lomi na pola mali komad stakla u vlastitoj proizvodnji. Pritišće potom dva dijela jedan uz drugi tijekom 30 sekundi na ambijentalnoj temperaturi prije nego se dogodi "čudo": staklo je ponovno u jednom komadu. Komad rekonstruiranog stakla čini se otporan.

Organsko staklo, slično akrilnom staklu, proizvodi se iz kombinacije polimera, polietera i tioureje ili tiokarbamida, čija hidrogena povezanost daje staklu samoobnavljajuću sposobnost, po istraživanju Yanagisawe. Drugi znanstvenici pokazali su slična svojstva s kaučukom ili gelom, ali je japanski istraživač prvi koji je do njih došao s jednim tipom stakla, a da ga nije morao prethodno otopiti. Ta bi inovacija mogla omogućiti udvostručen ili čak utrostručen rok trajanja brojnih predmeta od stakla, poput automobilskog vjetrobranskog stakla ili građevinskog materijala. 

 

Nakon što smo proučili povijest, fizikalne karakteristike, uporabne mogućnosti i iskoračili u budućnost, gotovo sigurno može se potvrditi da staklo ima budućnost u arhitekturi i dizajnu.

Velikim staklenim stijenama otvaramo prostor interijera i dopuštamo da okoliš postane njegov dio. Staklenim stijenama pregrađujemo prostore, čineči ih privatnim, a dohvatljivim.

Staklo u kuhinjama i kupaonicama zamjenjuje vrlo brzo druge obloge zbog ljepote, ali i jednostavnosti održavanja.

Uporaba stakla postaje bez granica i ograničenja. Nove tehnologije poboljšavaju fizikalna svojstva, tako da ograničenja kojima smo svjedočili još u XX stoljeću, ubrzano nestaju i staklo se apostrofira kao nezamjenjivi materijal u interijerima i eksterijerima. 

Prozirnost donosi sunčevu toplinu, a bojama i printom na staklu može se unijeti toplina u svaki prostor. Tako hladni amorfni silicijev dioksid postaje izvor nove topline u interijeru.

53

 

 

Napisala i pripremila:

Marina H.M., stilistica uređenja unutarnjih prostora